Проектування форм та форм

Лабораторна робота. 



Проектування таблиць бази даних. Уведення та редагування даних

Мета: ознайомитися з інтерфейсом системи управління базами даних, методами проектування баз даних. Навчитися проектувати бази даних, вводити і редагувати структуру таблиць та дані в таблиці.

Теоретичні відомості

Базою даних називається сукупність взаємопов’язаних даних, що зберігаються разом за наявності такої мінімальної надлишковості, яка допускає їх використання оптимальним способом для однієї або кількох прикладних систем. Часто для спрощення під базою даних розуміють набір записів і файлів, які організовані особливим чином.  В обох випадках, основним елементом бази даних є запис. Запис ‒ це сукупність деяких полів (атрибутів), до кожного з яких занесено деяке повідомлення.  При цьому дані запам’ятовуються так, щоб вони були незалежні від програм, які використовують ці дані. Для доповнення або видозміни даних, як і для їх пошуку, в базі застосовується загальний спосіб управління. Система містить сукупність баз даних, якщо ці бази даних структурно повністю самостійні. Раніше на практиці досить часто використовувалися такі сукупності даних, які містили велику кількість інформації, що повторювалися. База даних надає можливість значною мірою позбутися такої надлишковості. Але для зменшення часу доступу до даних або для спрощення адресації така надлишковість інформації в багатьох базах даних присутня. Деякі записи повторюються для того, щоб забезпечити можливість відновлення даних у разі їх випадкової втрати. Залежно від характеристик даних розрізняють фактографічні і документальні бази даних. Фактографічні бази даних складаються з форматованих (формалізованих) записів. При
 Там запис має чотири основні поля: дата, характер операції (прийнято, видано), сума, залишок вкладу. У найпростішому випадку фактографічна база даних ‒ це один файл
із записами фіксованого формату (всі записи мають однакову довжину). До документальних баз даних відносять ті, в яких записами можуть бути різні неформальні документи (статті, листи, закони, укази тощо). Прикладами такого типу баз даних є "Гросбух".
Вона містить закони, постанови, укази та підвідомчі акти Президента, Верховної Ради та Кабінету Міністрів України. Причому у ній зібрано виключно документи, що стосуються бухгалтерського обліку.  Найприродніший спосіб подання даних для користувача– непрограміста – це таблиця. Відношення між даними формується у двовимірні таблиці крок за кроком.
 База даних, побудована за допомогою відношень, називається реляційною базою даних. Таким чином, реляційна база даних будується із “плоских» наборів елементів даних. Рядки таблиці називають записами, або кортежами, а стовпчики – доменами, атрибутами чи полями. Поле (група полів), яке однозначно ототожнює запис, називають ключем.
 У реляційній  базі даних розрізняють такі типи відношень між об’єктами: один-до-одного; один-до-багатьох; багато-до-одного; багатодо-багатьох.
 Відношення один-до-одного щодо таблиць означає, що кожний елемент даних однієї  таблиці  відповідає тільки одному елементу даних іншої таблиці і навпаки.
Відношення між таблицями  один-до-багатьох означає, що один  елемент даних таблиці може бути пов’язаним з кількома елементами даних іншої таблиці.
 При цьому кожен елемент іншої таблиці пов’язаний лише з одним елементом першої таблиці. Тип відношення багато-до-одного аналогічний типу один-добагатьох. Тому від розробника бази даних все залежить, як розглядати відношення між об’єктами. Наприклад, відношення "продавець ‒ покупці " є відношенням "один-до-багатьох", а "покупці ‒ продавець" – "багато-доодного".  Відношення багато-до-багатьох виникає між двома таблицями в тому разі, коли кожен елемент даних однієї таблиці  може бути пов’язаним більш ніж з одним елементом іншої таблиці і навпаки. Дане відношення вимагає створення додаткової перехресної таблиці, за допомогою якої вихідний зв’язок буде зведений до двох зв’язків типу один-до-багатьох.
 Для опису відношень між даними і операцій над ними існують точні математичні позначення, що базуються на алгебрі відношень, яку ще
називають реляційною.
 Важливою перевагою реляційної моделі є те, що в межах її дії над даними зводяться до операцій реляційної алгебри над відношеннями (об’єднання, переріз, різниця, декартовий добуток, вибірка тощо).
Ще в 70-х рр. XX ст. була розроблена спеціальна мова маніпулювання даними  таких  баз даних – SQL (Structured Query Language – структурована мова запитів).
Різні користувачі можуть виділяти в базі даних різні набори елементів даних і відносини між ними
. Але при цьому важливою проблемою, яку їм потрібно розв’язати, є проблема створення такої структури даних, яка містила б мінімальне дублювання інформації.
 Це дублювання ще називають надлишковістю інформації. Остання є причиною сповільнення часу пошуку необхідної інформації, нераціонального використання оперативної пам’яті комп’ютера.
 Американський учений Е.Ф.Кодд запропонував використовувати для цього нормалізацію даних і три їх нормальні форми.  Процес зменшення надлишковості даних в таблиці називають нормалізацією.  Взагалі теорія нормалізації оперує 5 нормальними формами таблиць, але на практиці використовуються лише перші три з них, що запропоновані Е.Ф.Коддом.
 Розглянемо вимоги до таблиці  в першій нормальній формі: 
1. Вона не повинна містити записів, що повторюються.
 2. У  таблиці  не можуть повторюватися групи полів.
 3. Записи і поля в таблиці не повинні бути впорядкованими.
 Про таблицю говорять, що вона задовольняє другу нормальну форму, якщо:
  1) вона задовольняє вимоги першої нормальної форми;
 2) будь-яке не ключове поле однозначно ототожнюється повним набором ключових полів.
Таблиця в третій нормальній формі задовольняє такі вимоги:
 1) виконуються вимоги другої нормальної форми;
2)  жодне із неключових полів таблиці не ототожнюється за допомогою іншого неключового поля. Система управління базами даних (СУБД ) Microsoft Office Access 2007 є реляційною системою, для якої справджується все, що було раніше сказано про бази даних.
 Вона містить такі основні об’єкти: таблиця – для зберігання фактичних даних; запит – для швидкого пошуку, сортування й отримання конкретних даних;
форма – для уведення та відображення даних у потрібному користувачеві форматі; звіт – для виведення та друкування форматованих даних; сторінки – для публікації даних у корпоративній мережі Інтранет; макроси  –  для автоматизації певних задач без використання мови програмування; модулі  містять алгоритми опрацювання даних, що написані на Visual Basic.
 Ці об’єкти, за винятком останніх трьох, будуть розглянуті під час виконання лабораторних робіт з баз даних.

 Початкове вікно СУБД MS Access При запуску СУБД Microsoft Office Access 2007 з’являється вікно вибору роботи з базами даних: її створення або відкриття раніше створеної

У разі потреби створення нової бази даних слід виконати такі дії: 1. Поставити курсор миші на кнопку "Пуста база даних". 2. На панелі "Пуста база даних" в полі "Ім’я файлу"  слід увести з клавіатури  назву нової бази даних ‒ наприклад, "Студенти".  3. Натиснути на кнопку "Створити". На екрані з’явиться вікно.
 У назві бази даних, як і в назвах полів,  лапки не вводять. Якщо необхідно спроектувати таблицю за допомогою конструктора, необхідно курсор миші поставити на кнопку "Вигляд" стрічки інструментів, вибрати команду "Конструктор" та натиснути ліву кнопку миші (див. рис. 2.67). У вікні "Зберегти як" замість шаблону 
"Таблиця1" слід увести назву таблиці та натиснути на кнопку "ОК".
 Якщо ж необхідно відкрити якусь раніше створену базу даних, то слід виконати такі дії:
1. Перевести курсор миші у поле списку панелі  "Відкриття останньої бази".
 2. Якщо потрібну назву  видно, то перейти на п. 4, в іншому разі – п. 3.
 3. Клацнути yf кнопці  й у вікні відкриття файлів бази даних знайти її.
 4. Виділити назву потрібної бази даних (наприклад, Студенти) і натиснути на кнопку "Відкрити". На екрані з’явиться вікно.

 Вікно конструктора бази даних Якщо необхідно спроектувати таблицю бази даних за допомогою конструктора, то у вікні бази даних клацають курсором миші на вкладці "Створити" й вибирають команду "Конструктор таблиць".
 Після цього з’являється вікно, що подано на рис. 2.68. У кожному рядку вікна конструктора задають характеристики одного поля запису. У колонці "Ім’я поля" задається назва поля, яка може мати довжину до 64 символів і містити прогалини та будь-які спеціальні символи, крім крапок, окличних знаків та знаків нерівності. У таблиці не можуть бути поля з однаковим ім’ям. У стовпчику "Тип даних" вибирається один із визначених типів.
 Текст – у полі цього типу може міститися текст до 255 символів. Даний тип можна вважати універсальним, бо за нього можна вважати не тільки літери, а й цифри та інші символи. Максимальний розмір
текстового поля  важливий тому, що він визначає, наскільки щільно Access може стиснути всі записи.  Примітка – використовується для зберігання текстових фрагментів, довжина яких більша за 255 символів. У полі цього типу відображається не більше  65536 символів. Це обмеження накладає користувацький інтерфейс Access. Для вставляння у поле даного типу відформатованого тексту необхідно створити і відформатувати текст у текстовому процесорі, а потім скопіювати й вставити в поле. 
Число –  у полі даного типу містяться числові значення, за винятком грошових, діапазон яких визначається параметром "Розмір поля".
 Для збереження даних цього типу може бути відведено 1, 2, 4, 8 або 16 байтів пам’яті. Дата й час – для задання значення дати і часу.
Поля даного типу використовуються для зберігання певного моменту часу в поєднанні з роком, місяцем, днем і часом доби, які задані з точністю до секунди.
Тип виведення на екран даних залежить від вибраної властивості поля Формат.
В Access можна уводити дати різним способом, зокрема, 19 грудня 1995 року у поле короткого формату  можна уводити: 19.12.1995, 1995-12-19  або ж 19/12/95. При вставленні дати й часу у поле повного формату слід після дати увести час: 19/12/1995 9:45:00 АМ.
Грошова одиниця – поля цього типу використовують для зберігання грошових значень. На відміну від числового поля, для поля даного типу вибирати значення властивості  Розмір поля не потрібно. Автонумерація  – поле цього типу містить ціле число, яке автоматично збільшується на одиницю, коли в таблицю додається новий запис.
Так/Ні  – у такому полі зберігається логічне значення ТАК або НІ.  Об’єкт OLE –  у полі розміщуються посилання на об’єкти, що створені  OLE-сервером, або двійкові дані, об’єм яких визначається розміром дискової  пам’яті і не може бути більшим  за 1 Гбайт.
 Гіперпосилання – у полі зберігаються адресні мітки, які є вказівкою шляху на жорсткому диску або  адресою у мережі. Поле може містити до 64000 символів. Вкладення – у полі можуть зберігатися зображення, а також будь-які інші файли, що вкладаються у поле. Даний тип з’явився лише в Access 2007. За принципом дії він дозволяє вставляти файли в запис бази даних так, як вставляють файли в електронній пошті. Щоб вибрати тип даних, перш за все, слід перевести маркер у
стовпчик "Тип даних". Це виконується або переведенням курсора миші і натиском лівої її клавіші, або ж натискуванням відповідної клавіші руху курсора. Після цього ставлять курсор миші на кнопку  списку, що випадає, та натискують ліву кнопку миші. І, нарешті, відбувається пошук потрібного типу, а після цього – його вибір. У стовпчику "Опис" можна вносити коментарі до кожного поля.
У групі "Властивості поля" розглянемо призначення властивостей поля. Розмір поля – визначає максимальний розмір текстового або числового поля. Формат – встановлюється формат відображення даних у формі і запиті. Кількість знаків після коми  - визначає кількість розрядів у дробовій частині числа. Маска вводу – визначає маску даних при введенні. Підпис – містить підпис, який виводитиметься поряд з полем у таблиці, формі або звіті.  Значення за промовчанням – містить значення, що установлюються за замовчуванням у відповідному полі таблиці.
 Правила перевірки – визначає множину значень, які користувач може уводити в дане поле. Повідомлення про помилку – визначає повідомлення, яке з’явиться на екрані, коли користувач уведе помилкове значення.
 Обов’язково – вказує на те, що дане поле обов’язково слід заповнювати. У разі обов’язковості поля СУБД буде вимагати введення даних у дане поле. Дозволити нульову довжину – визначає, чи допускається уведення порожнього поля. Індексовано – визначає прості індекси, які призначені для прискорення пошуку інформації в базі даних. Стискання Юнікод –  стискання тексту, який зберігається в цьому полі, якщо зберігається більше 4096 символів. Режим IME  – визначає перетворення символів у версії Windows для Азії. Формат тексту – дозволяє вибирати формат RTF для збереження тексту як HTML і використовувати форматований текст.  Для  вставлення нового поля у структуру таблиці слід виконати
такі дії: 1. Поставити курсор у рядок таблиці, перед яким повинен бути  введений новий рядок. 2. Натиснути кнопку "Вставити рядки" на панелі  інструментів. Для знищення поля необхідно: 1. Поставити курсор миші на ліву межу вікна конструктора так, щоб курсор перетворився на стрілку, яка направлена праворуч , та натиснути ліву кнопку миші. Відповідний рядок виділиться чорним кольором.
 2. Натиснути кнопку "Видалити рядки" на панелі  інструментів "Конструктор" (група "Знаряддя"). Якщо поле слід установити ключовим, то його потрібно виділити і натиснути кнопку "Ключове поле" на панелі  інструментів "Конструктор".
Для збереження  проекту таблиці слід вибрати кнопку "Зберегти"  або ж вибрати відповідну команду із кнопки "Office".
У разі багатотабличної бази даних усі таблиці слід пов’язати між собою. Для цього використовують певні поля, які пов’язують одну таблицю з іншими. Ці взаємозв’язки дозволяють отримувати потрібну інформацію при мінімальній надлишковості бази даних.  Для зв’язування таблиць слід виконати дії:
1. Стрічка "Знаряддя бази даних" → група "Відобразити або приховати" → "Зв’язки"
 2. У вікні "Відображення таблиці"  потрібно вибрати вкладку "Таблиці".


3. Виділяти таблиці, які відсутні у вікні "Зв’язки", й натискувати кнопку "Додати".
  4. Натиснути на кнопку "Закрити" вікна "Відображення таблиці".
 5. У вікні "Зв’язки"  слід визначити зв’язувальну таблицю.
 6. Виділити ключове поле незв’язувальної таблиці, натиснути на ліву кнопку миші і, не відпускаючи її, перетягнути на відповідне поле зв’язувальної таблиці та відпустити ліву кнопку миші.
7. У вікні "Редагування зв’язків" установити всі маркери прапорців забезпечення цілісності даних та натиснути на кнопку "Створити".
 8. Якщо є таблиці, які не зв’язані, то перейти до кроку 6, а інакше – до наступного кроку.
 9. Зберегти макет зв’язків, натиснувши на кнопку "Зберегти" панелі швидкого доступу, а після цього закрити вікно "Зв’язки".

Якщо випадково було додано зайву копію таблиці, то слід поставити курсор миші на її зображенні у вікні "Зв’язки", натиснути праву кнопку миші та вибрати команду "Приховати

таблицю". Після цього можна відкривати таблиці та уводити дані. Відкривають таблицю подвійним клацанням лівої кнопки миші на відповідній назві. Уводячи дані, слід пам’ятати про особливості типів, які були розглянуті раніше. Якщо дані якогось поля не поміщаються в установлені розміри, то ширину стовпця можна змінити візуально або точно.
 Візуальний  алгоритм зміни ширини стовпця:
 1. Поставити курсор миші на правий край відповідного стовпця так, щоб він перетворився на знак .
 2. Натиснути ліву кнопку миші і, не відпускаючи її, змінити ширину стовпця на потрібну величину. Відпустити ліву кнопку миші.
 Точний алгоритм зміни ширини стовпця:
 1. Поставити курсор в області заголовка стовпця й натиснути праву кнопку миші.
 2. Вибрати команду  "Ширина стовпця…".
 3. В однойменному вікні установити потрібну ширину стовпця в символах та натиснути на кнопку "ОК".
Якщо в таблиці розміщена велика кількість полів, що не можна їх вивести всі одночасно, то їх частину можна приховати, як і в таблиці Excel:
  1. Поставити курсор миші на крайній лівий стовпець, який слід приховати, й натиснути ліву кнопку миші.
2. Не відпускаючи натиснену кнопку, виділити ті стовпці, які слід приховати.
 3. Тримаючи курсор миші над виділеними стовпцями, натиснути праву кнопку миші.
 4. Вибрати команду "Приховати стовпці".
 Якщо приховані стовпці слід відобразити, то слід виконати такий алгоритм:
1. Поставити курсор миші на стовпець, що знаходиться ліворуч від прихованих, і натиснути ліву кнопку миші.
 2. Не відпускаючи натиснену кнопку, виділити стовпець, який знаходиться праворуч від прихованих. 3. Тримаючи курсор миші над виділеними стовпцями, натиснути праву кнопку миші.
 4. Вибрати команду "Відобразити стовпці…".
 5. В однойменному вікні установіть прапорці біля полів, що слід
відобразити. 6. Натиснути на кнопку "Закрити". Для редагування даних у полях активно використовують клавіші для руху по таблиці.

Клавіші Призначення TAB  або 
 Переміщення на наступне поле END Перехід на останнє поле біжучого запису SHIFT+TAB або
 Переміщення на попереднє поле HOME Перехід на перше поле біжучого запису (в режимі руху)
  Перехід на біжуче поле наступного запису CTRL+
 Перехід на  біжуче поле останнього запису (в режимі руху)  CTRL+END Перехід на останнє поле останнього запису
   Перехід на біжуче поле попереднього запису CTRL+
 Перехід на біжуче поле першого запису (в режимі руху) CTRL+HOME Перехід на перше поле першого запису (в режимі руху)

Щоб виокремити деякі поля, використовують команди форматування, які розташовані на  стрічці "Основне". 

Практичні завдання

I етап   1. Ознайомтеся з теоретичними відомостями. 2. Завантажте СУБД MS Access:
  Поставити курсор миші на кнопку "Пуск" → "
Усі програми" → "Microsoft Office" → "Microsoft Office Access 2007".
  Поставити курсор миші на кнопку "Пуста база даних".
 На панелі "Пуста база даних" в  полі "Ім’я файлу" слід увести з клавіатури  назву нової бази даних ‒  "Студенти".   Натиснути на кнопку "Створити".
 3. Спроектуйте базу даних "Студенти", яка б містила анкетні дані
про студентів кількох курсів, їх оцінки за останню сесію (допустити, що їх
3), дані про викладачів, що приймали іспит (прізвище та ініціали).
 А) Оскільки структура даних у базі досить складна, то однотаблична база міститиме значну надлишковість даних. Щоб усунути останню, розіб’ємо всі дані у таблиці: Анкета та Успішність.

           Успішність                                                          Анкета   

 Код                                                                              Код студента
Код студента                                                               Прізвище
Предмет                                                                      Ім'я
Оцінка                                                                        По батькові
Викладач                                                                    Стать
Дата іспиту                                                                Дата народження
                                                                                    Дата вступу
                                                                                   Специальність
                                                                                   Курс
                                                                                   Домашня адреса
                                                                                   Адреса проживання
                                                                                 











Б) Спроектуйте таблицю "Анкета" за допомогою конструктора:  Клацніть курсором миші у панелі "Усі таблиці" бази даних на фразі , натисніть праву кнопку миші й виберіть команду конструктор.  У вікні "Зберегти як" замініть у полі "Ім’я таблиці" слова "Таблиця1:таблиця" на "Анкета" (тут і надалі при введенні назв таблиць і полів лапки не вводити!).   Уведіть з клавіатури "Код студента".  Щоб перейти у наступне поле таблиці, натисніть  клавішу Tab. При цьому в полі "Тип даних" з’явиться тип "Текст".  Переведіть курсор у поле "Опис", натиснувши клавішу Tab або поставивши у нього курсор миші та натиснувши ліву кнопку миші.  Уведіть з клавіатури "№ залікової книжки".
Код студента Прізвище Ім’я По батькові Стать Дата народження Дата вступу Спеціальність Курс Домашня адреса Адреса проживання
Код Код студента Предмет Оцінка Викладач Дата іспиту
 Задайте властивості поля "Код студента": - Переведіть курсор миші у групу "Властивості поля" (вкладка "Загальні"), поставте його на полі "Розмір поля" і натисніть ліву кнопку миші. - Витріть його значення та введіть з клавіатури число 8. - Переведіть курсор миші на поле "Підпис" та натисніть її ліву кнопку. Уведіть "№ залікової" (лапки не уводити!).  - Переведіть маркер у поле "Обов’язково". Поставте курсор миші на кнопку випадаючого списку  і натисніть ліву кнопку миші. Із списку виберіть параметр "Так", поставивши на нього курсор миші і натиснувши її ліву кнопку. - Переведіть маркер у поле "Індексовано". Поставте курсор миші на кнопку випадаючого списку  і натисніть ліву кнопку миші. Із списку виберіть параметр "Так (Без повторень)", оскільки поле передбачається установити ключовим. Отже, у майбутній таблиці задане поле "Код студента" із такими властивостями: воно ‒ текстове, розміром 8 символів, обов’язкове, не порожнє, індексоване поле, у якому збіги не допускаються. - Переведіть маркер у групу опису поля та задайте два поля "Прізвище"  та "Ім’я". Вони повинні мати такі властивості – це текстові, розміром 50 символів, поля, які є обов’язковими, непорожніми та неіндексованими. - Поле "По батькові" повинно бути ‒ текстовим, розміром 50 символів поле, яке необов’язкове (тобто у властивості "Обов’язково" слід вибрати "Ні"), може бути порожнім (властивість "Дозволити нульову довжину" – установити "Так")  та неіндексованим. - Стать – поле підстановок, яке створюється так: а) Поставте курсор миші на поле наступне за полем "По  батькові" і натисніть її ліву кнопку. б) Виберіть із вкладки "Конструктор" команду "Стовпець підстановки", яка знаходиться у групі "Знаряддя". в) У вікні "Майстер підстановок" виберіть спосіб отримання поля підстановки – "Я введу потрібні значення самостійно". г) Натисніть на кнопку "Далі>". ґ) У полі "Стовпець1" уведіть з клавіатури "чол." і натисніть клавішу . д) Уведіть з клавіатури "жін." і натисніть кнопку "Далі>". е) У полі підпису уведіть "Стать" та натисніть кнопку "Готово".
є) Зменшіть розмір поля з 255 символів до 4 символів. - Поле Курс – числове поле розміру байт, яке за замовчуванням установлює 1, необов’язкове та неіндексоване. o Переведіть маркер у наступний за  записом "Стать" рядок, поставивши в поле "Ім’я поля". Уведіть з клавіатури слово "Курс" і натисніть на клавішу Tab. o Поставте курсор миші на кнопку  і натисніть ліву кнопку миші. Переведіть курсор на слово "Число" та натисніть ліву кнопку миші. o Переведіть курсор миші у рядок "Розмір  поля" та натисніть ліву кнопку.  Поставте курсор миші на кнопку  і ще раз натисніть її ліву кнопку.  o Виберіть розмір "Байт" так,  як  вибирали тип поля "Число". o Подивіться на властивість "Значення за промовчанням". Поставте курсор миші на поле і натисніть ліву кнопку миші, уведіть 1. o У властивостях "Обов’язково" та "Індексовано" повинні бути слова "Ні". - Поле Дата народження повинно бути – поле Long Date, яке необов’язкове та неіндексоване. - Поля Домашня адреса та Адреса проживання – 100-символьні текстові необов’язкові, можливо, порожні поля. В) Установіть ключовим поле "Код студента":  Поставте курсор миші лівіше за відповідний запис поля "Ім’я поля" так, щоб він перетворився на символ .   Натисніть на ліву кнопку миші. Рядок повинен виділитися потовщеною обмежувальною лінією.   Знайдіть на панелі інструментів значок "Ключове поле" та натисніть на нього. Г) Збережіть та закрийте таблицю "Анкета".  Знайдіть на панелі та натисніть на кнопку .  Натисніть на кнопку  "Закрити «Таблиця1»", яка знаходиться на рівні вкладки "Анкета". Ґ) Створіть та збережіть таблицю "Успішність" з такими полями: Код ‒ ключове, типу "Автонумерація", довге ціле з послідовними значеннями, індексоване поле без повторень.  Код студента  з тими властивостями, які вказані у таблиці "Анкета",
але воно повинно бути індексованим із дозволом повторень. Предмет – текстове 50-символьне  поле, яке є обов’язковим, непорожнє. Викладач – текстове 50 символьне поле, яке повинно бути обов’язковим, непорожнім. Оцінка – це числове поле розмір якого 1 байт, значення за замовчуванням "2".  – У властивості "Правило перевірки" поля "Оцінка" установіть "Between 0 and 13" (між 0 і 13):  Поставте курсор миші у поле вказаної властивості і натисніть ліву кнопку миші.   Праворуч поля повинна з’явитися кнопка  майстра побудови виразів. Натисніть на  неї.  У нижній частині вікна  "Побудовник виразів" поставте курсор миші на зображенні  "Оператори" і натисніть ліву кнопку миші.  Виберіть категорію операторів "Порівняння". Переведіть курсор миші на оператор Between та двічі  натисніть ліву кнопку миші. У верхній частині вікна з’явиться напис "Between Вираз And Вираз".  Виділіть за допомогою миші або клавіатури Вираз, яке розташоване після Between, а потім натисніть на клавішу "0" (лапки не уводити!).   Виділіть за допомогою миші або клавіатури Вираз, яке розташоване після And, а потім натисніть на клавіші "1" та "3" (лапки не уводити!).  Натисніть на кнопку "ОК". У поле властивості "Текст перевірки" уведіть "Уведіть значення від 1 до 12" (лапки не уводити!). Дата іспиту ‒ поле дати/часу, яке має властивості: "Тип даних" – "Дата й час" (формат "Long Date"), "Значення за промовчуванням" – уведене з клавіатури Дата() (оператор біжучої дати).   Збережіть та закрийте вікно таблиці "Успішність".   Ґ) Відредагуйте структуру таблиці "Анкета", поставивши поле "Дата вступу" та "Спеціальність" між полями "Дата народження" та "Домашня адреса":  Поставте курсор миші на зображення "Анкета" у лівій панелі  та один раз натисніть ліву кнопку миші. При цьому назва повинна виділитися.  Натисніть на праву кнопку миші та виберіть команду "Конструктор".
 У вікні "Анкета" поставте курсор миші ліворуч від поля "Домашня адреса" та натисніть ліву кнопку миші.  Виберіть із вкладки "Конструктор" команду "Вставити рядки".  Уведіть з клавіатури "Дата вступу".  Виберіть тип даних – "Дата й час".  Установіть властивість розміру даних – "Short Date".   Аналогічно вставте поле "Спеціальність" – текстове, не обов’язкове та не індексоване. 5. Вставте порожній рядок між полями "Стать" і "Курс". 6. Видаліть порожній рядок:  Виділіть порожній рядок. Для цього поставте курсор миші ліворуч за відповідний запис поля "Ім’я поля" так, щоб він перетворився на символ , і натисніть на ліву кнопку миші. Рядок повинен виділитися потовщеними лініями.   Натисніть на клавішу Delete. 7. Збережіть виконані зміни та закрийте вікно таблиці. 8. Створіть взаємозв’язки між таблицями: - Виберіть команду "Зв’язки" із вкладки "Знаряддя бази даних". - У вікні "Відображення таблиці" повинна бути вибрана вкладка "Таблиці", а в ній поставте курсор миші спочатку на таблицю "Анкета" і натисніть на кнопку "Додати". Додайте таблицю "Успішність", а потім натисніть на кнопку "Закрити". Якщо випадково якась таблиця була додана кілька разів, то поставте курсор миші на зайвому екземплярі таблиці й натисніть на ліву кнопку миші. Виберіть команду "Приховати таблицю". Виконуйте ці дії доти, доки у вікні "Зв’язки" не залишиться по одному екземпляру таблиць. - У вікні "Схема данных" пов’яжіть таблиці "Анкета" та "Успішність":  Поставте курсор миші у вікні "Успішність" на полі "Код студента", натисніть ліву кнопку миші і, не відпускаючи її, рухайте мишою так, щоб курсор-прямокутник попав на поле з такою ж назвою, але вікна "Анкета".  У вікні "Редагування зв’язків" установіть прапорець біля параметра "Забезпечення цілісності даних". При цьому у нижній частині вікна буде вказано тип відношення "один-до-багатьох".  Установіть параметри "Каскадне оновлення пов’язаних полів" та 
"Каскадне видалення пов’язаних полів".  Натисніть на кнопку "Створити". Після цього між двома вказаними вікнами з’явиться лінія, що показує встановлення зв’язків. - Збережіть макет "Зв’язки", натиснувши на кнопку  "Зберегти" панелі інструментів або ж вибравши відповідну команду кнопки "Office". Закрийте вікно "Зв’язки". 9. Уведіть дані про 20 студентів  різної статі (порівну), вони повинні бути двох спеціальностей і для кожної спеціальності вчитися на двох різних курсах.   Зробіть активним вікно бази даних "Студенти": переведіть курсор миші на відповідну кнопку панелі завдань  та натисніть ліву кнопку миші.  Зробіть активним вікно бази даних "Студенти". - Поставте курсор миші на зображення "Анкета: Таблиця" та двічі натисніть ліву кнопку миші. - У стовпчику "№ залікової" уведіть, наприклад, "111" (тут і надалі лапки не уводити!). - Натисніть клавішу Tab для переходу на інше поле. - Уведіть прізвище студента, наприклад, Іваненко. - Переведіть курсор у наступне поле та уведіть ім’я, наприклад, Іван. - Переведіть курсор миші та уведіть по батькові, наприклад, Іванович. - Переведіть курсор у поле "Стать", поставте курсор миші на кнопку  і натисніть ліву кнопку миші. Поставте курсор миші на "чол." і натисніть ліву кнопку миші. - Продовжіть далі вводити дані про студента  аналогічно до розглянутого вище. При уведенні дати народження, наприклад, 19 грудня 1990 року, слід уводити – 19/12/1990 і натиснути клавішу Tab. Для повного відображення даних змініть розмір стовпчика так, як це робили в Excel. -  Уведіть дані про студента і в таблицю "Успішність":  Подивіться на запис у таблиці "Анкета". Ліворуч від видимого поля стоїть знак . Переведіть курсор миші на нього і натисніть ліву кнопку миші. При цьому знак  перетвориться на , а нижче від запису з’явиться запис таблиці "Успішність".   Переведіть курсор миші у поле "Предмет" та уведіть назву предмета, наприклад, "Інформатика".
 Натисніть клавішу Tab і уведіть прізвище та ініціали викладача, наприклад, "Харченко В.М.".  Натисніть клавішу Tab та уведіть оцінку, наприклад, 4.  Натисніть клавішу Tab та уведіть дату іспиту, наприклад, 10/01/2011.  Уведіть дані ще про два іспити студента. - Згорніть записи таблиці "Успішність": поставте курсор миші на знак , який стоїть ліворуч та вище за згадані записи, і натисніть ліву кнопку миші. - Аналогічно уведіть дані про інших студентів у таблиці "Анкета" та "Успішність".  - Збережіть та закрийте вікно таблиці. 10. Відредагуйте прізвище студента Іваненко, помінявши його на Іванченко:   Поставте курсор миші на значок, що стоїть ліворуч від назви "Анкета".  Поставте курсор миші на поле "Прізвище" там, де було уведене "Іваненко". За допомогою клавіш–стрілок поставте маркер після першої літери "н" та уведіть з клавіатури літеру "ч". II етап  11. Спроектуйте таблиці бази даних відповідно до вашого варіанта: Варіант 1 База даних: Бібліотека Мінімальний список характеристик:  - Інвентарний номер, автор книги, назва, рік видання, ціна, чи є новим виданням, коротка анотація.  - Номер читацького квитка, прізвище, ім’я та по батькові, адреса і телефон читача, дата видачі книги читачу і дата здачі книги читачем.  Варіант 2 База даних: Оптова база Мінімальний список характеристик:  - Код товару, назва товару, кількість на складі, вартість одиниці товару, примітки - опис товару.  - Номер і ПІБ постачальника товару, термін поставки і кількість товарів у поставці.  Варіант 3 База даних: Договірна діяльність організації Мінімальний список характеристик: 
- Шифр договору, найменування організації, терміни виконання, сума договору, примітка про вид договору.  - Номер, прізвище, ім’я та по батькові, адреса, телефон, посада, оклад співробітників, терміни роботи даного співробітника за даним договором. Варіант 4 База даних: Персональні ЕОМ Мінімальний список характеристик:  - Фірма-виробник, тип процесора, тактова частота, об’єм ОЗУ, об’єм жорсткого диска, дата випуску.  - Відомості про фірми-реалізатори: найменування, адреса, телефон, примітка.  Варіант 5  База даних: Каталог відеокліпів Мінімальний список характеристик:  - Код відеострічки, дата запису, тривалість, тема, вартість.  - Відомості про актора: прізвище, ім’я та по батькові, амплуа.  Варіант 6 База даних: Замовлення Мінімальний список характеристик:  - Прізвище, ім’я, по батькові клієнта, номер рахунку, адреса, телефон.  - Номер замовлення, дата виконання, вартість замовлення, назва товару, його ціна і кількість.  Варіант 7 База даних: Телефон Мінімальний список характеристик:  - Номер телефону, прізвище, ім’я, по батькові абонента, вулиця, будинок, корпус, квартира. - Відомості про оплату: нараховано, сплачено, борг чи переплата. Варіант 8 База даних: Косметичний магазин Мінімальний список характеристик:  - Назва продукції, ціна, вид продукції, кількість, фірма-виробник. - Відомості про поставщиків: назва фірми, прізвище, ім’я та по батькові директора фірми, поштова адреса, електронна пошта, примітки. Варіант 9 База даних: Лісове господарство Мінімальний список характеристик:  - Найменування зеленого масиву, площа, основна порода, чи є
заповідником, дата останньої перевірки. - Прізвище, ім’я, по батькові, стаж роботи та зарплата обслуговуючого лісника, примітка. Варіант 10 База даних: Викладач Мінімальний список характеристик:  - Прізвище, ім’я та по батькові викладача, посада (асистент, ст. викладач,  доцент,  професор), кафедра, початок роботи, домашня адреса, телефон. - Назва предмета, лекції, практичні, лабораторні, контроль (відсутній, залік, іспит), спеціальність, семестр. Варіант 11 База даних: Знайомі Мінімальний список характеристик:  - Прізвище, ім’я та по батькові, телефон, стать, дата народження, ступінь знайомства (знайомий, гарний знайомий, друг), хобі. - Адреса знайомого: квартира, будинок, вулиця, місто, область, індекс. Варіант 12 База даних: Відділ кадрів Мінімальний список характеристик:  - Прізвище, ім’я, по батькові, домашня адреса, телефон, дата народження, посада, дата зарахування, зарплата, стаж роботи, освіта. - Прізвище, ім’я, по батькові і дати народження членів сім’ї кожного співробітника.

Варіант 13
База даних: Автомобіль Мінімальний список характеристик:  - Номерний знак автомобіля, марка автомобіля, його технічний стан, місцезнаходження автомобіля. - Номер прав водія, прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, адреса. Варіант 14 База даних: Аеропорт Мінімальний список характеристик:  - Номер рейса, пункт призначення, дата рейса, тип літака, час вильоту, час у дорозі, чи є маршрут міжнародним, тип і ціна квитка. - Відомості про пасажира: прізвище, ім’я, по батькові пасажира, дата
народження, телефон.

Варіант 15
База даних: Домоуправління Мінімальний список характеристик:  - Номер під’їзду, номер квартири, загальна площа, корисна площа, кількість кімнат.  - Прізвище квартиронаймача, дата прописки, кількість членів сім’ї, кількість дітей у сім’ї, чи є заборгованість за квартплату, примітка. 12.  Пройдіть контрольне тестування до даної лабораторної роботи. 13. Повідомте викладача про закінчення виконання роботи. З дозволу викладача закрийте всі вікна, вимкніть комп’ютер. 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Інструктаж з охорони праці оператора комп'ютерного набору

Майстер діаграм. Основні елементи діаграми. Редагування та форматування діаграми. Робота з графікою

Робота з електронною поштою. Отримання повідомлень. Відправлення повідомлень. Передача файлів за допомогою електронної пошти.